Τρίτη 18 Σεπτεμβρίου 2012

ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΕΡΩΣ & ΘΑΝΑΤΟΣ ΚΕΦ.2ον



ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑ ΕΡΩΣ & ΘΑΝΑΤΟΣ ΚΕΦ. 2ον
ΦΡΟΥΔΙΚΗ ΘΕΩΡΙA




Η Φρουδικη θεωρια & γενικωτερα η ψυχαναλυση επηριαστηκε παρα πολύ από την Ελληνικη Μυθολογια & τον αρχαιο ελληνικο πολιτισμο.
Ετσι ο φρουντ το 1920 με το περιφημο εργο του ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΗΣ  χρησιμοποιησε μεταφορικα τις 2 μυθικες φιγουρες του ΕΡΩΤΑ &ΘΑΝΑΤΟΥ για να περιγραψει 2  ΒΑΣΙΚΟΥΣ ΤΥΠΟΥΣ ΕΝΣΤΙΚΤΩΝ/παρορμησεων που διεπουν τον ΨΥΧΙΣΜΟ.
Το αυτό δημιουργειται & δεν είναι τυχαιο μετα θανατον από ισπανικη γριπη, της αγαπημενης του κορης sophie. Η θερωρια των ΕΝΣΤΙΚΤΩΝ ξεκινα από την παρατηρηση που ειχε προηγηθει στον εγγονο του ernest, γιο της κορης του που όταν ηταν 18 μηνων ειχε εφευρει ένα παιχνιδι με μια κουβαριστρα δεμενη σε σπαγγο που την εξαφανιζε & την εφερνε κοντα του αναπαριστωντας την απουσια & την επανοδο της μητερας του.
Ο Φρουντ αναρρωτιθηκε γιατι το παιδι προτιμα να παιζει αυτό το παιχνιδι, αφου το θεμα της απουσιας της μητερας είναι θεμα που φερνει ΛΥΠΗ & ΑΓΧΟΣ. Υποθετει ότι η επαναληψη του τραυματισμου από το παιδι εχει ως στοχο ΤΟΝ ΕΞΑΓΝΙΣΜΟ ΤΟΥ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ  ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ. Σε αυτή την επαναληψη το ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ ΠΑΥΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΑΘΗΤΙΚΟ & γινεται ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΟ.Ειναι αυτό, μεσα από μια κουβαριστρα –μητερα που ποτε την παει μακρια, ποτε την φερνει κοντα, ελεγχει πια & δεν υφισταταιο αυτή την κινηση.Κατι αναλογο πραττει ισως  ασυνειδητα & ο ιδιος ο φρουντ, δημιουργωντας μια νεα θεωρηση εκκινουμενη από ένα ΠΕΝΘΟΣ ΘΑΝΑΤΟΥ



Τελικα είναι η επαναληψη του οικειου & όχι απαραιτητα του ευχαριστου, αυτό διεπει τον ΨΥΧΙΣΜΟ ΜΑΣ.Το οικειο είναι αυτό που μαθαινουμε μεσα από τους σημαντικους αλλους & τις πρωτες σχεσεις μαζι  τους. Περα όμως από την επαναληψη του οικειου, εχουμε  & την επαναληψη του τραυματισμου που εκφραζεται όχι μονο στην καθημερινοτητα αλλα & στην σχεση με την θεραπεια, το θεραπευτη, την ομαδα – στην περιπτωση ομαδικης θεραπειας.ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΠΟΥ ΑΠΟΔΙΔΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΕΝΣΤΙΚΤΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ (ΕΡΩΤΑ) & ΘΑΝΑΤΟΥ.
Αναφερονται ως μια δυαδα αντιθεσεων , ακολουθωντας τη ΜΑΝΙΧΑΙΣΤΙΚΗ ΦΡΟΥΔΙΚΗ ΛΟΓΙΚΗ που διεπει & άλλες θεωρητικες προτασεις & που μαλακωνει με τον θανατο του.Ετσι λοιπον δεν είναι δυνατον να εξετασουμε απολυτως ξεχωριστα το ένα  από το άλλο.
Η παρορμηση του ερωτα δεν αναφερεται αποκλειστικα στην αναζητηση της σεξουαλικης ικανοποιησις.Προκειται κυριως για ενστικτο της ΑΥΤΟΣΥΝΤΗΡΙΣΗΣ.Το ενστικτο του ερωτα η της ζωης, μας παραμπεπει στην ΕΝΩΣΗ & την συνθεση, αντιθετα από το ενστικτο του θανατου που προτεινει την ΔΙΑΛΥΣΗ, ΤΗ ΔΙΑΙΡΕΣΗ. Στοχος του τελευταιου είναι η επιστροφη στην ΑΝΟΡΓΑΝΗ κατασταση, ΣΤΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΜΗΔΕΝ, οπου δεν υπαρχει καμια ενσταση είναι κατασταση ΝΙΡΒΑΝΑ.
Ενώ ο ερωτας σχετιζεται με την ΕΛΞΗ, ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΩΘΗΣΗ(ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΜΑΣ ΓΝΩΜΗ ΕΚΤΟς ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΝΙΣΟΡΟΠΙΑ…ΠΟΥ ΕΜΠΛΕΚΟΝΤΑΙ ΔΗΘΕΝ ΔΙΑΝΟΟΥΜΕΝΟΙ & ΦΙΛΟΣΟΦΟΙ…….). Υπο το καθεστως του ενστικτου του ΕΡΩΤΑ , κατασκευαζονται ΜΟΡΦΕΣ & ΝΟΣΗΜΑΤΑ & δημιουργουνται πολιτισμοι, ενώ στο ενστικτο του θανατου είναι το ΧΑΟΣ (…ΧΑΟΣ….ΑΚΟΜΑ & Η ΙΑΤΡΙΚΗ ΤΟ ΟΜΟΛΟΓΕΙ ……ΘΥΜΑΤΑ Της ΔΗΘΕΝ της διανοησις….), που επικρατει η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ.
Ο φρουντ αποδιδει ένα δαιμονικο χαρακτηρα στα ενστικτα του ΘΑΝΑΤΟΥ. Ετσι αν μεσα από το ΕΝΣΤΙΚΤΟ ΤΗΣ ΖΩΗΣ / ΕΡΩΤΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ ΣΥΝ – ΒΟΛΟ ΣΤΟ ΕΝΣΤΙΚΤΟ ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ επικρατει Ο διαβολος…….( από το δια-χωριζω+βαλλω =χτυπω, ριχνω)
Συνοπτικα οι ποι χαρακτηριστικες εκδηλωσεις του ενστικτου του ΘΑΝΑΤΟΥ εχουν να κανουν με την αναζητηση της ΝΙΡΒΑΝΑ & ΤΗΝ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ.
Ο φρουντ υποστηριξε ότι η επιθετικοτητα προς τον εαυτο προηγειται αυτης που στρεφεται προς τον άλλο, καθως ο στοχος είναι είναι πρωτιστως η εξουδετερωση εκφορτιση των εντασεων & η ΝΙΡΒΑΝΑ.



Στη φρουδικη θεωρια τα 2 αυτά ενστικτα  ΣΥΝΥΠΑΡΧΟΥΝ  ταυτοχρονα στις ΔΙΑΣΤΡΟΦΕΣ του ΜΑΖΟΧΙΣΜΟΥ & ΤΟΥ ΣΑΔΙΣΜΟΥ, ενώ αργοτερα η ψυχαναλυση αναφερει & την ΑΜΦΙΘΥΜΙΑ.
Οι laplanche- pontalis αποδιδουν στο ενστικτο του ΘΑΝΑΤΟΥ  ΨΥΧΟΠΑΘΟΛΟΓΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ οπωςόπως ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ, ΤΗΝ ΑΓΩΝΙΑ & τις  ΝΑΡΚΙΣΣΙΣΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ.
Όπως & ο ερωτας εχει να κανει με την αντανακλαση του εαυτου στον αλλον, ετσι & ο θανατος φαινεται να συνδεεται με τοΔΕΥΤΕΡΟΓΕΝΗ ΝΑΡΚΙΣΣΙΣΜΟ. Το ατομο ενδιαφερεται περισσοτερο για ΤΟ ΕΓΩ εις βαρος του εαυτου, ΓΙΟΥΓΚΙΑΝΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ που περιλαμβανει & τις ΣΧΕΣΕΙΣ, ενδιαφερεται επισης κυριως για το ΦΑΙΝΕΣΘΑΙ & ΟΧΙ ΓΙΑ ΤΟ ΕΙΝΑΙ.
Ο lacan ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΣΥΝΔΕΕΙ ΤΟ ΝΑΡΚΙΣΣΙΣΜΟ ΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ. Η συγκεγκριμενη προταση ανταναλαται με σαφηνεια & στο ΨΥΧΟΜΕΤΡΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΤΙΚΟ ΤΕΣΤ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΟΣ RORSCHACH. Θα λεγαμε με ισχυρισμο ότι κάθε ψυχοπαθολογια σχετιζεται ΜΕ ΤΗΝ ΑΡΧΗ ΘΑΝΑΤΟΥ.
Ετσι η καταθλιψη συνδεεεται με την επιθετικοτητα που δεν στρεφεται προς τα εξω αλλα προς τον εαυτο.Το συναισθημα της ΕΝΟΧΗΣ είναι το πιο ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ παραδειγμα αυτης της ενδοσταμενης επιθετικοτητος & είναι από τα πιο συνηθη συναισθηματα που ΑΙΣΘΑΝΕΤΑΙ Ο ΚΑΤΑΘΛΙΜΜΕΝΟΣ.
Στην περιπτωση των ψυχωσεων το ΕΝΣΤΙΚΤΟ του ΘΑΝΑΤΟΥ εμφανιζεται μεσα από την ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ & ΤΗΝ ΔΙΑΣΠΑΣΗ, ΤΗ ΣΧΑΣΗ , & ΤΟΝ ΚΑΤΑΚΕΡΜΑΤΙΣΜΟ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ ΣΕ ΚΟΜΜΑΤΙΑ που είναι ΑΣΥΝΔΕΤΑ.Η αγωνια αυτή από την απουσια ΝΟΗΜΑΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΠΙΟ ΔΥΣΒΑΣΤΑΚΤΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΑΘΗΣΗΣ.
Αλλα & στις αγχωδεις διαταραχες για τον φρουντ όπως & στην αγωνια οι αναπαραστασεις εχουν μεινει ΑΚΑΤΕΡΓΑΣΤΕΣ & δεν εχουν προβει σε αποτελεσματικη δευτερογενη διεργασια μεσω ΤΟΥ ΝΟΥ & ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ.Συναισθηματα που σχετιζοναι με την ιδεα μιας ΑΣΑΦΟΥΣ καταστροφης που προκειται ισως να επελθει.
Το ενστικτο του θανατου εκφραζεται χαρακτηριστικα & στην περιπτωση των τοξικοεξαρτημενων & των ΨΥΧΟΠΑΘΗΤΙΚΩΝ.
Στην πρωτη κατηγορια τα ατομα χρησιμοποιουν τις ουσιες για την προσβαση στη ΝΙΡΒΑΝΑ & την ΑΥΤΟΙΑΣΗ ΔΥΣΒΑΣΤΑΚΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ.
Στην άλλη περιπτωση ισχυουν τα ιδια η επιθετικοτητα & η καταστροφη καθως & το μισος & ο φθονος αποτελουν & αυτά τμημα της ανθρωπινης ψυχης.
Οσο προσπαθουμε να αφορισουμε το ενστικτο του ΘΑΝΑΤΟΥ τοσο το μεγενθυνουμε.Οσο δεν βλεπουμε τη σκια δεν αναγνωριζουμε ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ αυτων στον εαυτο, τοσο εξωβελιζουμε προς τα εξω, στον αλλον, τον ξενον, τον μεταναστη, τον τοξικομανη.






ΠΗΓΕΣ : BREGER FREUD  DARKNESS IN THE MIDST OF VISION
FREUD: ΤΡΕΙΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΣΕΞΟΥΑΛΙΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
ΣΤΑΥΡΟΥ : Ο ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ.
ΑΡΘΡΓ/ΕΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΨΥΧΟΛΟΓΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ & ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ.


1 σχόλιο: