Δευτέρα 17 Σεπτεμβρίου 2012

ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑ - ΕΡΩΣ & ΘΑΝΑΤΟΣ ΚΕΦ. Ιον



ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΙΑ- ΕΡΩΣ & ΘΑΝΑΤΟΣ.ΚΕΦ. 1ον

Ο Δραματοθεραπευτης είναι & ψυχολογος & καλλιτεχνης. Χρειαζεται να εχει γνωσεις ανθρωπολογιας, αλλα & ψυχοπαθολογιας.Ο πλουτος αυτος κανει τη δραματοθεραπεια ένα πολυδιαστατο αντικειμενο μελετης & φυσικα επιδρα σε κάθε θεραπευτικη τεχνικη της μετατρεποντας ετσι την κάθε συνεδρια σε μια εξαιρετικη πολιτισμικη εμπειρια.
Θα ξεκινησουμε με μια φαινομενικη περιγραφη που βασιζεται στη μελετη των αναπαραστασεων που διεπουν αυτές τις πτυχες του ΨΥΧΙΣΜΟΥ μας μεσα στους αιωνες.Το υλικο που χρησιμοποιηθηκε εδώ είναι από τη μυθολογια & τα αρχαιολογικα ευρηματα, όπως κι από την τεχνη.Στο 2ον μερος της αναφορας μας θα γινει αναφορα στην ΨΥΧΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΦΡΟΥΝΤ ΠΟΥ ΣΥΝΕΔΕΣΕ ΤΟΝ ερωτα & τον θανατο με 2 βασικα ενστικτα & τελος θα αναφερθουμε στο πως χειριζεται η δραματοθεραπεια αυτά τα δυο προκειμενου να πετυχει με τους θεραπευτικους της στοχους.
Όπως  θα διαπιστωσουμε & από ένα ταξιδι στον χρονο μεσα από τι οπτικο υλικο, οι φυγουρες του ΕΡΩΤΑ & ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ μεταμορφωνονται μεσα στους αιωνες.Αυτη η μεταμορφωση σχετιζεται με το πώς, σε κάθε χρονοπολιτισμικη συνθηκη, εγιναν & γινονται αντιληπτοι αυτοι & οι δυο πυλωνες της ανθρωπινης ψυχης. Στα βαθη των αιωνων, μυθολογικα ο ερωτας & ο θανατος εμφανιζονται ως ΘΕΟΙ. Αν δουμε τις απεικονησεις τους θα αντιληφθουμε ότι εχουν πολλα ΚΟΙΝΑ.Και οι δυο αρχικα καλακαμωμενοι αντρες νεαρης ηλικιας.Και οι 2 φτερωτοι.Αρχικα εμφανιζονται να είναι μαλιστα ετεροθαλη αδελφια από κοινη μητερα, την ΝΥΚΤΑ, ΕΝΑ ΠΟΥΛΙ  ΠΟΥ ΦΕΡΝΕΙ ΜΑΥΡΑ ΦΤΕΡΑ.Αργοτερα μονο θα αναφερθη ως μητερα του ΕΡΩΤΑ Η ΑΦΡΟΔΙΤΗ.
Η μετατροπη των αναπαραστασεων αναμεσα σ΄όλα τα αλλα αφορα & σε αυτή την αρχικη ΟΜΟΙΟΤΗΤΑ, που ξεκινα από την απολυτη ταυτιση των 2 μορφων (όπως για να καταληξει σε μια πολωση ), όπως αλλωστε εγινε & με τους Θεους τον Δια & τον Αδη, τον Απολλωνα & τον Διονυσο ΚΛΠ.
Ας ξεκινησουμε να δουμε πως διαμορφωνεται ιστορικα ο ΕΡΩΤΑΣ & Ο ΘΑΝΑΤΟΣ
Ο Ερωτας εμφανιζεται αρχικα ως ΠΡΩΤΟΓΟΝΟΣ, δηλ. ο πρωτος από τους θεους. Παιδι της ΝΥΚΤΑΣ  &  του ΑΝΕΜΟΥ  κι όχι το βρεφος από ένα αυγο που εχει αφεθει στους κολπους του Ερεθους (του σκοτους των βυθων). Ο Ησιοδος αναφερει ότι είναι γυιος του ΧΑΟΥΣ & της ΓΑΙΑΣ, αλλα ο ΚΕΡΕΝΥΙ υποστηριζει ότι αυτή η αποδοση καταγωγης από τον Ησιοδο σχετιζεται με το γεγονος ότι ο ιδιος ο Ησιοδος ηταν γεωργος κι αρα ειχε μια πολύ ιδιαιτερη σχεση με την γη.
Όπως κι αν εχει ο φωτεινος θεος (ένα από τα ονοματα του είναι Φανης), εχει  χρυσα φτερα & προερχονται από το ΣΚΟΤΑΔΙ.Μονο πολύ μεταγενεστερα θα μετακινηθουμε από την 1ην  μυθολογικη αναφορα σ’ αυτους τους γεννητορες για να αποδοθει ο ΕΡΩΤΑΣ  ως γυιος της Αφροδιτης & του Ηφαιστου, του Αρη η ακομη & του Ουρανου για την Σαπφω.
Μεταομηρικα  εμφανιζεται  & ως γιος του Πορου & της Πενιας.
Και φυσικα ολες αυτές οι αλλαγες της καταγωγης του σχετιζονται & με την ιδια την ταυτοτητα του Θεου, όπως αυτή διαμορφωθηκε μεσα από λαικες αναπαραστασεις. Ο Ερως θεος αγαπητος στους μεταομηρικους χρονους δεν εχει μονο τα απολλωνια χαρακτηριστικα του φωτος, αλλα & διονυσιακα, περισσοτερα ΣΚΟΤΕΙΝΑ. Ετσι ο Ευριπιδης διαχωριζει την δυναμη του Ερωτα σε 2 μορφες, σε αυτή που μπορει να οδηγησει στην ΑΡΕΤΗ & σε αυτή που μπορει να οδηγησει στην ΑΘΛΙΟΤΗΤΑ. Με τον ιδιο αμφισημο χαρακτηρα εμφανιζεται & το ΣΥΜΠΟΣΙΟ ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ, ΩΣ ΚΑΛΟΣ ΕΡΩΤΑΣ ( γιος Της ουρανιας Αφροδιτης) & ως ΚΑΚΟΣ ΕΡΩΤΑΣ( γιος του Πανδημου).Ο Ερωτας υπο αυτην την αναπαρασταση, εμφανιζεται κοντα στο ΓΙΟΥΓΚΙΑΝΟ αρχετυπο του κατεργαρη, αυτου που κανει φαρσες στους ανθρωπους & τους βαζει σε περιπετειες.Οι ρωμαιοι θα σενεχιζουν τη λατρεια προς τον Ερωτα, Τον βλεπουμε κατά τους ρωμαικους χρονους συχνα να αποεικονιζεται εχοντας μια στενη σχεση με τη θαλασσα & τα σοιχεια της ισως μεσα από αυτές τις απεικονισεις του να επανερχεται ο συμβολισμος & της αρχαικης καταγωγης του, αυτης που θελει να προερχονται & από τα βαθη της αβυσσου (αφου πατερας του αρχικα ηταν ο Ερεβος) Τα ψαρια & ο βυθος της θαλασσας είναι συμβολισμοι που μας ερχονται συχνα & στις θεραπειες μεσω τεχνης, οπου εκει αναπαριστουνται το ασυνειδητο & η δυνατοτητα καποιων υλικων του ( συνηθως ψαριων ) να επελθουν στην συνειδηση στην επιφανεια.
Αυτος ο χθονιος χαρακτηρας του ερωτα εμφανιζεται στην ιδια περιοδο & με την σχεση του με αλλους πιο χθονιους θεους, όπως είναι ο ο ΔΙΟΝΥΣΟΣ, ΤΟΝ ΟΠΟΙΟ ΑΚΟΛΟΥΘΟΥΣΕ στις ΟΡΓΙΩΔΕΙΣ περιπετειες του, όπως αναφερεται ηδη από τον 4ον αιων. Π.χ & ο Πανας που αν & ο ιδιος δεν εμφανιζεται σε καποιο εργο της εποχης, εμφανιζεται ο απογονος του ΑΙΓΙΠΑΝ, που είναι στοιχειο της θαλασσας,αφου η ουρα του συγκεκριμενου μυθικου τερατος είναι αυτή του ψαριου
Παρολου που επανερχεται το θεμα της ΣΥΝΔΕΣΗΣ  ΤΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΑΘΕΑΤΟ ΣΚΟΤΕΙΝΟ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ ΒΥΘΟΥ ΟΙ ΕΠΙΔΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ Η ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΕΡΩΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ.Κατα τον χριστιανισμο η σεξουαλικοτητα επενδυεται με ενοχικα συναισθηματα, κατι που συνεχιζεται & κορυφωνεται κατά τον μεσαιωνα.Αυτη η ενοχικη επιδραση του ερωτα είναι ισως που τον μεταμορφωνει από γυμνο αντρα σε μικρο αθωο & σε α-σεξουαλικο παιδι που μοιαζει εξαιρετικα με τους αγγελους της ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗΣ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ.Με την επιδραση της αναγεννησης & του διαφωτισμου & καθως ο χριστιανισμος είναι καλα εγκαταστημενος στην Ευρωπη, ο ερωτας, ο παλαιος θεος δεν εξαφανιζεται από τα αγαπημενα θεματα των ανθρωπων.Απο παιδι ξαναμεγαλωνει για να συνδεθει πια με την εικονα του εφηβου & να συμβολιζει την εναρξη της σεξουαλικοτητος & το ερωτικο ανοιγμα προς τον αλλον.
Μια απεικονηση του ερωτα που εχει ιδιαιτερο ενδιαφερον, αυτή οπου κραταει έναν καθρεφτη βοηθωντας την Αφροδιτη να δει τον εαυτον της.Αυτη η αναφορα στον καθρεφτη μας παραπεμπει  την προβληματικη του ΝΑΡΚΙΣΣΙΣΜΟΥ. Ο Ναρκισσος δεν αγαπαει κανεναν, ουτε καν τον εαυτον του παρα το ειδωλο του. Στην ερωτικη σχεση ο ενας εραστης αντανακλα τον αλλον & το ειδωλο αυτης της αντανακλησης είναι προιον εξιδανικευσις.βεβαιως εχομε αρκετες ενστασεις ως προς τον χριστιανισμο που θα αναλυσουμε σε αλλον κεφαλαιο σεβωμαστε την γνωμη των επιστημονων αλλα ο χριστιανισμος δεν ακολουθει αυτή την οδο, & δεν καταδικαζει τον σωστο.
ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΚΑΤΑ ΤΟ ΠΕΡΣΜΑ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ ΜΕ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟΝ

Ο θανατος είναι γιος της νυκτας & αγνωστου πατρος. Ετσι η σκοτεινη καταγωγη του εντεινεται περισσοτερο καθως όχι μονο η νυχτα φερει αυτά τα χαρακτηριστικα αλλα & η αγνωστη πατροτητα ενισχυει αυτή την αναπαρασταση.ΟΙ ΡΙΖΕΣ ΕΙΝΑΙ ΣΚΟΤΕΙΝΕΣ ΚΙ ΑΡΑ & Η ΙΔΙΑ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ.Η πρωτη απεικονηση του θανατου μας ερχεται από ένα μαρμαρινο εργο στο ναο της Αρτεμιδος στην εφεσσο. Εκει ο θανατος είναι επισης ενας ομορφος νεος με ΦΤΕΡΑ που μοιαζει εξαιρετικα στην πρωτη μορφη του ερωτα.Παρολου που κατά την αρχαιοτητα ο θανατος δεν είναι αγαπητος θεος & ισως γιαυτο δεν εχουμε τοσες απεικονησεις του δεν του αποδοθηκαν μονο αρνητικα χαρακτηριστικα. Τον βλεπουμε ως θεραπευτη που ερχεται να απαλυνει την ταλαιπωρια των ασθενων & να τους απαλλαξει από τον πονο.Ο διδυμος αδελφος του είναι ο ΥΠΝΟΣ.Και οι δυο θεοι είναι σκοτεινοι & κατοικουν συμφωνα με τον Ησιοδο στον Ταρταρο, οπου δεν τους φωτιζει ο ΗΛΙΟΣ.
Στη πορεια των χρονων ο θανατος αλλαζει μορφη, υπο την επιδραση του χριστιανισμου, από ΟΜΟΡΦΟΣ ΑΝΔΡΑΣ ΜΕ ΦΤΕΡΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΠΟΚΟΣΜΗ & ΤΡΟΜΑΚΤΙΚΗ ΦΙΓΟΥΡΑ ΟΜΟΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΔΑΙΜΟΝΑ (αυτή είναι η πραγματικοτητα).ΕΙΤΕ ΤΟ ΔΕΧΟΝΤΑΙ ΕΙΤΕ ΟΧΙ ΕΧΟΜΕ ΠΟΛΛΕΣ ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΕΠΙ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ.
Το φαινομενο πολλων φιλοσοφων, στοχαστων εχουν διακρινει την ομοιοτητα του ΕΡΩΤΑ & ΤΟΥ ΘΑΝΑΤΟΥ. Πως?????
Ο BROWN ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΕΙ ΟΤΙ ΑΡΧΙΚΑ ΟΙ 2 ΜΟΡΦΕΣ ηταν αδιαφοροποιητες. Μετα απεκτησαν αντιθετα χαρακτηριστικα επειδη ο ανθρωπος θελησε να απωθησει τη θνητοτητα του. Στον ιδιο κινηθηκαν & οι σουρεαλιστες πολύ αργοτερα. Είναι τελειως αντιθετα πραγματα από την ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ –ΑΝΑΣΤΑΣΗ.






ΠΗΓΕΣ 1ου ΚΕΦΑΛ.
ΣΤΑΥΡΟΥαρθ/ια& στοιχεια.
KERENYI Η ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ- ΕΛΛΗΝΩΝ ΨΥΧΟΛΟΓΩΝ.

   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου