ΕΙΔΗ ΑΠΟΦΑΤΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ
ΤΟ ΕΙΔΟΣ: ΑΠΟΦΑΤΙΚΗ
ΘΕΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΔΥΣΕΩΣ.
Στη
Δυση ο αποφατισμος αποτελει μια
από τις ειδικες μεθοδους προσεγγισεως& γνωσεως του Θεου, τη λεγομενη ΑΡΝΗΤΙΚΗ
ΟΔΟ Η ΟΔΟ ΤΩΝ ΑΦΑΙΡΕΣΕΩΝ, που μαζι με τις 2 άλλες μεθοδους ΟΔΟ ΤΗΣ ΑΙΤΙΑΣ, Η
ΟΔΟΣ ΤΩΝ ΚΑΤΑΦΑΣΕΩΝ,& την οδο της ΥΠΕΡΟΧΗΣ
συγκροτουν μια τριπλη οδο
γνωσεως του θεου, την λεγ. ΣΧΟΛΑΣΤΙΚΗ
ΘΕΟΛΟΓΙΑ. Η αποφατικη αυτή μεθοδος συνισταται στην αρνηση η σωστοτερα στην απορριψη των ΘΕΤΙΚΩΝ ΚΑΤΑΦΑΤΙΚΩΝ
ΙΔΙΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΘΕΟΥ( παναγαθος,
πανσοφος,κλπ.), προκειμενου ο νους να απελευθερωθει από τους περιορισμους που
του επιβαλλουν αυτά τα νοητικα κατηγορηματα & να οδηγηθει σε μια ΥΠΕΡ ΛΟΓΟΝ
απ ευθειας γνωση του Θεου.Ειτε ως συμπληρωματικη
ειτε ως αντιθετικη προς τις άλλες 2
μεθοδους ……οδηγει σε μια γνωση που επιτυχγανεται με τις περαν της λογικης αντιληπτικες ικανοτητες του ανθρωπου. Το αποτελεσμα είναι ενας γνωσιολογικος ανορθολογισμος που οδηγει
ειτε στον αγνωστικισμο & σχετικισμο της γνωσεως,ειτε σε ένα μυστικισμο των
συναισθηματικων η αλλων υπερβατικων αντιληπτικων δυνατοτητων του ανθρωπου.Σε κάθε περιπτωση το ζητημα της γνωσεως
τιθεται εδώ από τη σκοπια του ΑΤΟΜΙΚΟΥ
ανθρωπου & των ατομικων αντιληπτικων του ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ….ΛΟΓΙΚΩΝ Η ΜΗ.Στο
πλαισιο της ατομοκεντρικης αυτης θεωρησης της γνωσης ..ειναι αποπειρα
αναζητησης μιας αποτελεσματικης αυτης θεωρησης
της γνωσης η VIA NEGATIONIS δηλ. περαν της
λογικης του ανθρωπου (ικανοτητος),
είναι μια αποπειρα αναζητησης μιας
αποτελεσματικης & εγκυρης μεθοδου
ατομικης προσβασης στην αληθεια.
ΤΟ
ΔΕΥΤΕΡΟ ΕΙΔΟΣ : ΑΠΟΦΑΤΙΚΗ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΗΣ
Στην περιπτωση της Ανατολης ο αποφατισμος ως γνωσιοθεωρητικη οδος ,η σταση δεν
είναι μια ειδικη μεθοδος,αλλα το βασικο χαρακτηριστικο συνολης της
εκκλησιαστικης παραδοσης.Οπως λεει &
γραφει καποιος….ΑΡΝΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΕΞΑΝΤΛΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ ΣΤΗΝ ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΤΗΣ. Για κάθε γνωση
προυποτιθεται μια υπαρκτικη σχεση.Η
διατυπωση συνιστα μια εικονα του σχετιζομενου & όχι αυτήν την ΙΔΙΑ αληθεια του.Η γνωση – σχεση που παρεχει η θετικη
διατυπωση ως εικονα είναι αποδεκτη σε κάθε περιπτωση, ταυτοχρονα όμως είναι
& σχετικη καθως δεν ταυτιζεται με την
αληθεια δεν την εξαντλει.
ΟΑγιος Δαμασκηνος λεει πως
οποιος θελει να ομιλει η να ακουει για τον Θεον πρεπει να γνωριζει με σαφηνεια ΟΤΙ ΟΥΤΕ ΟΛΑ ΤΑ
ΑΝΑΦΕΡΟΜΕΝΑ ΣΤΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑ & ΤΗ ΘΕΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΡΡΗΤΑ ΟΥΤΕ ΟΛΑ ΡΗΤΑ,
ΟΥΤΕ ΒΕΒΑΙΑ ΟΛΑ ΑΓΝΩΣΤΑ ΟΥΤΕ & ΓΝΩΣΤΑ. Και διευκρινιζει πως άλλο είναι
αυτό που μπορει να γνωριστει &
άλλο αυτό που μπορει να εκφραστει,
όπως άλλο είναι η ομιλια & άλλο η γνωση.Το ζητουμενο, στην περιπτωση
αυτή, ειτε μιλαμε για τον Θεον ειτε για πραγματα του κοσμου, είναι η διατυπωση
να αποτελεσει έναν ανοικτο δρομο προς το σχετιζομενο & όχι το υποκαταστατο του.Αυτης της αποφατικης χρησεως του λογου μια κορυφαια στιγμη είναι ο συνδυασμος
θετικων & αρνητικων διατυπωσεων(όπως ΥΠΕΡΟΥΣΙΟΣ
ΟΥΣΙΑ, ΛΟΓΟΣ ΑΡΡΗΤΟΣ ΦΩΣ ΑΟΡΑΤΟΝ ) Κατ αυτην την τεχνικην οι θετικες &
αρνητικες διατυπωσεις αλληλοαναιρουνται ως κλειστες & άλληλοσυμπληρωνονται ως εικονα που
παραπεμπει στο νοουμενο χωρις να το υποκαθιστα. Αυτο που απορριπτει μ αυτην
την εννοιολογικη αλληλοαναιρεση δεν
είναι λογικες διατυπωσεις ,αλλ η προσδεση σ αυτές.
Ετσι
ο ανατολικος αποφατισμος οδηγει
σε μια σχετικοποιηση της λογικης, η
οποια όμως δεν αρνειται τη λογικη αλλα
την προυποθετει, υπογραμμιζοντας απλως
τον σχετικο της χαρακτηρα.
Αυτου του ειδους η σχετικοποιηση της λογικης
δεν καταληγει ουτε στον ανορθολογισμο ουτε στον ατομοκεντρικο μυστικισμο,αλλα
σε μια εικονολογικη χρηση του λογου προς
φανερωση της κοινης ( εκκλησιαστικης )εμπειριας & σχεσεως προς τον θεον
& τον κοσμο. Οι αρνητικες διατυπωσεις δεν οδηγουν στην απορριψη της λογικης
αλλα στην προτεραιοτητα της σχεσεως ΣΤΟ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΟ ΚΟΙΝΩΝΕΙΝ που αποτελει υστατο κριτηριο της αληθειας & πηγη της λογικης.Δεν εχουμε εδώ μια
μυστικιστικη μεταβαση από τη λογικη προς τις μη λογικες (συναισθηματικες) η άλλες αντιληπτικες ικανονητες του ανθρωπου,
γιατι αυτές ενυπαρχουν ετσι & αλλιως σ αυτην την εικονολογικη χρηση της
λογικης.Μυστικο δεν είναι το ΜΗ ΛΟΓΙΚΟΝ
αλλα το βαθυτερο & αυθεντικοτερο περιεχομενο του λογου, όταν ο λογος δεν εγκλωβιζει, αλλα παραπεμπει περαν ΑΥΤΟΥ.
ΠΗΓΕΣ
ΑΝΔΡΟΥΤΣΟΥ ΔΟΓΜΑΤΙΚΗ.
Π. ΤΡΕΜΠΕΛΑ.
Β ΞΥΔΙΑΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου