Κυριακή 21 Οκτωβρίου 2012

TITANIC 3D.....


    Titanic 3D. Γιατί και το 3D θέλει τον Τιτανικό του....


“1997.... το ίντερνετ στα σπάργανα, το facebook και τα μπλογκ έννοιες άγνωστες, WiFi υπήρχε μόνο στο Star Trek, 3D μόνο σε πανάκριβές στρατιωτικές εφαρμογές, υπολογιστές χωρίς κάρτες γραφικών, χωρίς λειτουργικό Windows, τα κινητά ογκώδη με μονόχρωμα display, πλήρωνες με δραχμές.....”
Ο κέρσορας αναβόσβηνε κουρασμένος στην οθόνη πάνω από εκατοντάδες γραμμές κώδικα. Κάπου εκεί βρισκόταν το λάθος, το bug, που με χώριζε από το να καταθέσω την πτυχιακή. Είχα διορία άλλες 4 ώρες, μέχρι της 7 π.μ. Στα ράδιο ακούστηκε η επιτυχία της Celine Dion “My Heart Will Go On”, θα είχα άραγε κουράγιο να πάω στην σημερινή πρεμιέρα του “Τιτανικού” , είχα ακούσει καλά λόγια για την ταινία......

Ορισμένες ταινίες χαράζονται στη μνήμη σου και έχουν την ικανότητα ακόμα και χρόνια αργότερα να προκαλούν “αναλαμπές” flash-back. Ο Τιτανικός το 1997 κέρδισε 11 Όσκαρ και ανακηρύχθηκε η πιο μεγάλη εισπρακτική επιτυχία ταινία όλων των εποχών, μέχρι να την εκθρονίσει το 2009 το Άβαταρ (του ίδιου σκηνοθέτη). Κάπου προς τα τέλη του 2010 ανακοινώθηκε ότι αποφασίστηκε επανέκδοση της αρχικής ταινίας σε 3D, με αποτέλεσμα να υπάρξουν ποικίλες αντιδράσεις.

Πως πουλάς μια ιστορία την οποία την έχει ξαναδεί ο κόσμος και της οποίας το μεγαλύτερο ατού είναι η 3D εμπειρία; Από ότι φαίνεται στην περίπτωση του 3D Τιτανικού, η οποία θα τελικά θα προβληθεί στις αίθουσες τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους με τη συμπλήρωση των 100 χρόνων από την έναρξη του μοιραίου ταξιδιού, με μια μίξη προσωπικής έκκλησης και νοσταλγίας. Το πρώτο επίσημο trailer παρουσιάστηκε στη σελίδα Facebook της ταινίας τον περασμένο Νοέμβριο
http://www.facebook.com/photo.php?v=10150370790403918
στο οποίο ο Cameron ευχαρίστησε τους 10 εκ. φαν του Facebook με το “thank you for staying true to Titanic”.

Δυστυχώς ταινίες που μετατράπηκαν σε 3D εκ των υστέρων έχουν κακή φήμη. Αυτό χάρη σε μερικά στούντιο το οποία προσπάθησαν να χρησιμοποιήσουν το 3D σαν μέσω κερδοφορίας για αδύναμους τίτλους όπως "Clash of the Titans" ή το "Gulliver's Travels". Σε συνέντευξη ο Cameron επισημαίνει ότι στο “Clash of the Titans” η μετατροπή έγινε μόλις σε 8 εβδομάδες ενώ κατά την γνώμη του μια οποιαδήποτε μετατροπή ταινίας τέτοιου μεγέθους θα χρειάζονταν 6-12 μήνες.

“Όλοι οι στόχοι μου, αυτό που ήθελα να δείξω όταν γύριζα την αρχική ταινία έχουν επαυξηθεί με την εισαγωγή της τρίτης διάστασης. Ήθελα να ταξιδέψω τους θεατές στο 1912, με το 3D όλα φαίνονται πιο πραγματικά, πιο άμεσα, πιο δραματικά, πιο ρομαντικά, πιο επικίνδυνα” αναφέρει.

Η νέα τρισδιάστατη έκδοση του Τιτανικού χρειάστηκε τελικά 60 μήνες, 18 εκατ. δολάρια, και την χρήση δύο έμπειρων στούντιο (ένα από τα οποία είναι η Legend 3D http://legend3d.com/), για να μετατραπεί η τρίωρη ταινία από δισδιάστατο σε τρισδιάστατο υπερθέαμα, πάντα υπό την στενή επίβλεψη του αρχικού του δημιουργού. Μια εργασία στην οποία, κατά ομολογία του ίδιου, κάθε καρέ χρειάζονταν ειδικό μοντάρισμα και κοπιαστική εργασία ωρών. Για παράδειγμα όταν μετακινούσαν τα πρόσωπα του Leonardo Di Caprio και της Kate Winslet, χωρίζοντας τα για να δημιουργηθεί βάθος στην οθόνη αυτό άφηνε ένα μαύρο κενό πίσω τους το οποίο έπρεπε να συμπληρωθεί με χειρωνακτική δουλειά. Ουσιαστικά δημιουργείται μια νέα εικόνα εκεί που δεν υπήρχε τίποτα, όλο αυτό χρειάζεται μια διαδικασία με πολλές επαναλήψεις μέχρις ότου φανεί το καρέ ικανοποιητικό. 
Ευτυχώς ο Τιτανικός χρησιμοποίησε προηγμένες τεχνικές για την εποχή του. Πολλά από τα εσωτερικά και εξωτερικά σκηνικά αλλά και το νερό είχαν δημιουργηθεί ψηφιακά, κάτι το οποίο έδινε περισσότερες λύσεις για επεξεργασία σε 3D , αφού σε πολλές περιπτώσεις μπορούσαν να συμπληρωθούν τα προαναφερόμενα κενά μέσω του υπολογιστή.
(Σαν ενημέρωση προς του νέους αναγνώστες μας επισημαίνω ότι το 3D δηλαδή η στερεοσκοπία χρειάζεται 2 εικόνες για κάθε καρέ ταινίας. Η κάθε εικόνα τροφοδοτείται μέσω των ειδικών γυαλιών σε κάθε μάτι ξεχωριστά, ξεγελώντας ουσιαστικά των εγκέφαλο μας ότι αυτό που βλέπει έχει βάθος. Έτσι λοιπόν για την μετατροπή μιας 2D ταινίας χρειάζεται να δημιουργηθούν τα διπλάσια καρέ)  

Όποια και να είναι η γνώμη σας για τον James Cameron, θα πρέπει να του αναγνωρίσουμε το πάθος και την αφοσίωση του στο τρισδιάστατο σινεμά. Με το Αβαταρ κατάφερε σχεδόν μόνος του να φέρει το 3D στης αίθουσες των σινεμά και να το κάνει επιτυχία. Ακόμα και τώρα που το κοινό αρχίζει να ξεπερνά τον αρχικό του “μεγάλο” έρωτα για το 3D, τώρα που ακούγονται κριτικές
αμφισβήτησης (από Cinepivates και μη)  για την χρησιμότητα του, εκείνος τα δίνει όλα.

Αρχικά και εγώ ήμουν σκεπτικός. “15 ετών ταινία, να βγει σωστά την στιγμή που νεότερες απέτυχαν παταγωδώς; Ούτε τα πρωτότυπα αρχεία δεν θα βρίσκουν. Μπαααααααααα”. Σκεφτόμουν κυνικά μέσα μου. Τελικά διαβάζοντας τις διθυραμβικές κριτικές των τυχερών που στις 28 Οκτωβρίου 2011 (την ώρα που εμείς πετούσαμε ντομάτες στους πολιτικούς μας) είδαν σε πρώτη προβολή 18 λεπτά της μετασχηματισμένης ταινίας σε 3D, κατάλαβα τα εξής.
“Ποτέ. Μα ποτέ. Μην αμφισβητείς τον Cameron”.

Όλοι έφυγαν άφωνοι από τα στούντιο της Paramount στο Hollywood, λέγοντας ότι ήταν η καλύτερη μετατροπή που είχαν δει ποτέ τους. Λες και το τράβηξε σε 3D από την αρχή. Επιπλέον ενημέρωσαν ότι όλο το έργο πριν μετατραπεί, επεξεργάσθηκε σε νέο 4K master, με διόρθωση χρωμάτων και επιπλέον καθαρισμό της εικόνας με τα σημερινά στάνταρ. Που σημαίνει ότι θα βγει και 2D έκδοση στις αίθουσες με κρυστάλλινη ανανεωμένη εικόνα και ότι όποια έκδοση (2D/3D) και αν προτιμήσουμε θα απολαύσουμε έναν Τιτανικό με την καλύτερη εικόνα που είδαμε ποτέ.

Από ότι φαίνεται ο χρόνος και το χρήμα είναι οι βασικοί παράγοντες μιας καλής μετατροπής. Όταν μια ταινία είναι σε εξέλιξη και υπάρχει επίσημη ημερομηνία προβολής, υπάρχει ελάχιστος χρόνος για να γίνει καλή δουλειά για μετατροπή σε 3D. Η μετατροπή δεν μπορεί να αρχίσει παρά μόνο όταν μία ταινία είναι τελειωμένη. Απεναντίας για τον Τιτανικό ο χρόνος και το χρήμα δεν ήταν παράγοντας πίεσης. Όπως αναφέραμε παραπάνω, 60 εβδομάδες, 18 εκατ. δολάρια και ένας Cameron σε κέφια φαίνεται να ήταν αρκετά. Για να είμαστε όμως και δίκαιοι πρέπει να αναφέρουμε ότι ακόμα και ο ίδιος ο σκηνοθέτης εξομολογήθηκε ότι η μετατροπή του είναι μόνο 2.99D, και όχι πραγματικό 3D.


Παρακολουθήστε μια αποκαλυπτική συνέντευξη του δημιουργού στην οποία αναφέρετε στα παραπάνω θέματα.


Γενικά υπάρχουν πολλά παράπονα ότι στο 3D έχουμε πιο σκοτεινή εικόνα από ότι αν βλέπαμε την ίδια ταινία σε 2D. Ακόμα και ο Cameron αναφέρεται σε αυτό και υποστήριξε ότι αυτό συμβαίνει γιατί τα σινεμά χαμηλώνουν την ισχύ των προβολέων για οικονομία. Μια πρακτική την οποία προσπαθεί να καταπολεμήσει. Από προσωπική εμπειρία μπορώ να πω ότι οι προβολείς για 3D πρέπει να ρυθμίζονται σε διπλάσια φωτεινότητα για να μην υπάρχει σκοτεινή εικόνα. Αυτό το dual lamp mode είναι πολύ ακριβό στην λειτουργία μιας και η αλλαγή λάμπας σε επαγγελματικούς προβολείς ανέρχεται σε χιλιάδες ευρώ. Όπως και να έχει όμως αναμένεται ότι θα εκπλαγούμε από την ποιότητα της νέας εικόνας.

Την καλύτερη ποιότητα εικόνας θα έχουν όσοι τυχεροί από εμάς επισκεφτούν IMAX σινεμά (αν βρίσκεστε εκείνες τις μέρες στο εξωτερικό, γιατί εδώ δεν υπάρχουν), μιας και εκεί δεν μπορούν να γίνουν “τεχνικές οικονομίας” και οι ρυθμίσεις σε ήχο και εικόνα είναι πάντα στο μάξιμουμ. Επίσης σε IMAX θα δείτε περισσότερη εικόνα από ότι στα παραδοσιακά σινεμά. Επειδή η αρχική ταινία γυρίστηκε σε Super 35, μπόρεσαν και επεξεργάστηκαν τα καρέ με πιο μεγάλη αναλογία εικόνας. Που σημαίνει ότι σε IMAX θα υπάρχει πιο πολύ εικόνα πάνω και κάτω, προσφέροντας ίσως μεγαλύτερη εμβύθιση.

Όταν ερωτήθηκε ο Jon Landau (συνεργάτης και παραγωγός του Cameron) αν η απόφαση για επανέκδοση του Τιτανικού ήταν καθαρά για σκοπιμότητα κέρδους απάντησε ότι παρόλο που είναι εμπορική ταινία και σκοπός της είναι το κέρδος κανένας δεν θα ξόδευε 1 χρόνο από την ζωή του και 18 εκατ. δολάρια για μετατροπή μια παλιάς ταινίας αν δεν υπήρχε το ανάλογο πάθος. Αναφέρει ότι το Post-converting 3D (μετατροπή μιας ταινίας σε 3D) δεν είναι μια απλά τεχνική διαδικασία αλλά μια δημιουργική διαδικασία στην οποία πρέπει να συμμετέχει απαραίτητα και ο αρχικός δημιουργός της ταινίας.

Ανάμεσα στα πρώτα άτομα τα οποία είδαν την ολοκληρωμένη ταινία ήταν ο Leonardo DiCaprio, κατά τη διάρκεια γυρισμάτων του The Great Gatsby. Ο οποίος παρόλο που ήταν εντυπωσιασμένος, έπαθε κρίση ηλικίας και έλεγε καθ όλη την διάρκεια της ταινίας “Κοίτα δεν φαίνομαι πια έτσι”. Ενώ η Kate Winslet προτίμησε να δει την ταινία στην πρεμιέρα της τον Απρίλιο.

Μάλιστα μετά την τελευταία εισπρακτική επιτυχία του "The Lion King 3D," που ήταν άλλη μια προσπάθεια μετατροπής μιας παραδοσιακής ταινίας σε 3D  χάθηκαν ακόμα και οι πιο μικρές αμφιβολίες που υπήρχαν αν ο νέος Τιτανικός θα τα καταφέρει. Η επανέκδοση του Τιτανικού θα βγει στις αίθουσες στις 6 Απριλίου, τέσσερις μέρες πριν την συμπλήρωση από τα 100 χρόνια της έναρξης του ταξιδιού του Τιτανικού (10 Απριλίου 1912), σε 3D, 2D και σε IMAX.

Τελικά οι λόγοι για τους οποίους θα πήγαινε ο καθένας μας (εκτός αν είναι φανατικός φαν) να δει την επανέκδοση του Τιτανικού είναι καθαρά προσωπικοί, ίσως για να θυμηθούμε τα παλιά, ίσως γιατί θέλουμε να δούμε το καλύτερο Post-converted 3D μέχρι σήμερα, ίσως επειδή ήμασταν μικροί και δεν το προλάβαμε στο σινεμά ή έστω απλά για να κλάψουμε τρισδιάστατα.

Bon voyage σε όσους το επιλέξουν.
-Trinity

References
http://articles.latimes.com/2011/sep/25/entertainment/la-et-3d-rereleases-20110925
http://mashable.com/2010/03/15/titanic-3d/
http://collider.com/titanic-3d-footage-recap/123205/
http://www.movieweb.com/news/titanic-3d-footage-qa-with-james-cameron
http://www.guardian.co.uk/film/filmblog/2011/dec/21/titanic-3d-trailer-james-cameron
http://www.slashfilm.com/video-blog-reaction-james-camerons-titanic-3d-preview-imax/
http://vfxfilmmaker.com/tag/legend3d/
http://latimesblogs.latimes.com/movies/2011/11/titanic-3d-cameron-intros-trailer-of-his-1997-epic.html

http://www.bleedingcool.com/2012/01/13/jon-landau-talks-3d-after-seeing-preview-of-footage-so-do-i/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου